hurmmmmm... new post kot...

Sunday, June 7, 2009

aku penah bertanya pada kawan aku dulu.. cmne nak buat blog yg best.. tips dari member aku ialah=

1. Tulis ape saja yg ko rasa nak kongsi dgn kawan2..

2. Tulis ape saja yg berkaitan dgn kemahiran ko..

3. Tulis ape saje yg ko rasa ko minat..

jadi.. setelah aku mendapat tips tersebut.. aku pon mula cuba menganalisa satu2 tips yg diberi.. dan akhirnya aku buat kesimpulan.. yang arah tuju blog aku akan aku arahkan kepada benda yg aku minat..

hehehe...

jadi....

Pada post kali ini..(setelah hampir setahun aku tidak update).. aku akan terangkan tentang satu benda diantara benda yg aku minat.. hehehe... iaitu
GITAR...

GITAR..

sape2 yg tak kenal gitar?? sila bunuh diri anda... ehehe.. gitar adalah sebuah alat musik yg aku rasa dimainkan di seluruh pelusuk dunia dan terdapat dalam hampir semua lagu (hampir ye adik2.. bukan semua..)...

jadi hari ni aku nk kenalkan gitar pada yg tak kenal... pada yg kenal sila tgk je.. ehehe..



okeyh.. ini adalah sebuah gitar(pada yg tak tau).. aku akan terangkan parts atau bahagian2 gitar ini...

A. BODY atau BADAN (tubuh pon buleh)

1. BRIDGE

2. STRINGS ( tal
i )

3. SOUND HOLE ( lubang bunyi )

-kegunaan sound hole adalah untuk meng"amplify" kan bunyi yg terhasil dari getaran tali2 gitar dgn cara menghasilkan gema (lebih kurang ar)..


B. NECK atau LEHER

1. FRETBOARD atau FINGERBO
ARD

-Tempat dimana jari jemari tangan kiri perlu menekan tali temali.. dinamakan mengikut nombor.. e.g FRETBOARD 4 (fretboard yg keempat dari nut)


2. FRET

- Besi yg terletak diantara dua fretboard..



3. NUTS


4. TUNING MACHINE

-digunakan untuk menge"tune" (btol ke nih) gitar...


5. HEADSTOCK

- Part paling penting pada gitar (sebab ada tulis jenama especially bagi gitar yg berjenama mahal2 untuk tujuan pem"belagak"an terhadap rakan2)... ehehehe...


Terdapat banyak jenis gitar didunia ini... tetapi yg utama ada 3.. iaitu.


1. Classi
cal Guitar a.k.a Gitar klasik..



- gitar klassik biasanya lebih kecik.. disamping itu.. ia juga mempunyai neck yg agak lebar.. jadi ianya menjadi pilihan kepada mereka yg baru nk start bermain gitar..

- tali gitar ini diperbuat daripada nylon.. jadi bunyi yg terhasil adalah lebih lembut..

- byk dimainkan dalam lagu2 latin dan lagu2 klassik..


2. ACOUSTIC GUITAR atau GITAR AKUSTIK




-gitar akustik adalah lebih besar daripada gitar klassik dari segala aspek ( body, length of neck ) kecuali kelebaran neck nye adalah lebih kecil berbanding gitar klassik i.e jarak antara tali adalah lebih rapat..

-biasanya menggunakan tali besi yg mana akan menghasilkan bunyi yg lebih tajam berbanding gitar klasik..


3. ELECTRIC GUITAR atau GITAR LETRIK


-gitar yg paling berat antara ketiga2 jenis ni.. tetapi paling nipis..

-tali yg digunakan hampir sama dgn gitar akustik cuma lebih nipis..

-memerlukan amplifier untuk mengeluarkan bunyi...


Sebenarnya byk lagi jenis2 gitar.. tapi aku malas nk terangkan.. cukuplah 3 jenis yg basic nih...

ok... sekian dulu...
wasalam...

10 comments:

musafirtibbi said...

haha update akhirnyaaa

Jackster® said...

aku tgk 3rd point 'Tulis ape saje yg ko rasa ko minat..' da taw da mesti ko nk cite pasal gitar ni haha

aku ckp: aphique sifu gitar aku,
aphiq ckp: ko anak murid yang gagal

haha

daud sulaiman said...

haha.. macam ko tau ni jack??

bagus ar ko buleh baca gerak hati aku..

aku tak kata ko anak murid yg gagal.. cume kurang berlatih... takpe.. teruskan usaha anda.. ehehe...

Eng Einy said...

bila nk buat album?

Muhammad Warouq bin Qamar said...

akhirnye terapdet jua manuskrip ini..

cik misae jgn tatau,mamat daud ni dah nak ade album~ade syarikat dh stat cari de..ha..cerite selanjutnye akan aku bongkarkan sedikit demi sedikit..miahaha..

alahai gitar..aku nak beli ke x aa..?mahal la..x pe la..tepakse lupekan niat aku.. T__T

Amermeftah said...

ajarilah aku jadi gitaris terhebat~!

daud sulaiman said...

to misa'e=
sabar la dulu.. pelan2 kayuh.. ehehe...

to warouq=
ko jgn buat hal warouq.. kisah tu jgn la dibongkarkan.. syp2 sudah..

to abg akmal=
ehehehe... gitaris terhebat itu aripudin.. saya hanya insan biasa..

Eng Einy said...

ala daud, lagu bestfren yg ko nyanyi tu ade lg dalam mp3 aku..


kalo segan meh aku promotekn kat warner music ..xpon luncai emas..ke ko nak Telaga Biru sendirian berhad?


p/s: warouq2~, cepatla cerita..

daud sulaiman said...

ehehe.. misa'e.. takpe tak kisah.. warner music ke ape ke.. belum masanye tok aku gerak ke arah tuh..

warouq sila jgn buat hal ye.. sebelum isu perkauman dibangkitkan disini..

Muhammad Warouq bin Qamar said...

lu jgn,bro nak main2 isu perkauman kat sni..sebelum gua tibai anterior abdominal wall lu,baik lu bersopan santun sket terhadap isu2 cmni..

miahaha..

weh,ko kene dtg tgk rahman men..plucking mntap seh dak tu..

misae,nnti ble daud dah nak jd artis,aku wat post khas psl de kat blog aku..skrg ni tak bole lg..de kate nak tumpu kat study [blah la lu]. nnti ble de dh keje baru de nak stat carrier baru katenye..merawat org sambil menghibur